> >start - publicaties

Publicaties
Alle verenigings-uitgaven kunt u online bestellen. Leden van de BD-Vereniging betalen uitsluitend de boekprijs en geen verzendkosten!

Ledentijdschrift
Dynamisch Perspectief
Het ledenblad van de Vereniging voor Biologisch-Dynamische Landbouw en Voeding verschijnt vijf keer per jaar. U leest erin over de ontwikkelingen en achtergronden van de biologisch-dynamische landbouw.
Wordt lid en u krijgt het blad automatisch thuisgestuurd!

Op deze website vindt u ook de reeds verschenen nummers van Dynamisch Perspectief (vanaf 2002).

Breng het land tot bloei

Een brochure vol positiviteit, met daarin het verslag van de twee winterconferenties die de Vereniging voor Biologisch-Dynamische Landbouw en Voeding heeft gehouden. Veel aandacht voor bijen en drachtplanten op de boerderij. En daarnaast een raportage over Warmonderhof - de opleiding voor BD-landbouw in Dronten - die het vertrekpunt vormt voor het leren van de successen die je zelf in je werk meemaakt.

Rijk geïllustreerd, 47 pag., € 4,95

direct bestellen >>

Bodemvruchtbaarheid als vrucht van de landbouw

De verhalen en verslagen in deze rijk geïllustreerde brochure laten zien hoe een op het leven gerichte benadering van de landbouw leidt tot diep doorwortelde, vruchtbare grond. "Biologisch-dynamische landbouw maakt jonge gronden volwassener en verstarde, oude gronden jonger,"schrijft bodemkundige Jan Bokhorst in zijn bijdrage. De brochure is een thema-uitgave van Dynamisch Perspectief, het ledenblad van de Vereniging voor Biologisch-Dynamische Landbouw en Voeding (BD-Vereniging).

Rijk geïllustreerd, 51 pag., € 4,95 direct bestellen >>

Biologisch-dynamische preparaten, maken en toepassen
Jola Meijer en Albert de Vries

Een gedetaileerde en rijk geïllustreerde handleiding voor het maken en gebruiken van de preparaten. Voor een breed publiek beschrijft het boekje hoe de verschillende spuit- en compostpreparaten worden gemaakt. Meer dan honderd kleine foto's illustreren de tekst. Daarnaast bevat het boekje een korte inleiding over biologisch-dynamische landbouw en tips voor het gebruik van de preparaten.
Formaat 21x20 cm, 35 bladzijden, € 4,95

Bedrijfsindividualiteit in Beweging

Een serie van twintig korte impressies van biologisch-dynamische bedrijven gepresenteerd tegen de achtergrond van het onderzoek naar bedrijfsindividualiteit.

Rijk geïllustreerd, 51 pag., € 4,95

direct bestellen >>

De Aarde zal weer vruchtbaar zijn
verhalen van pioniers uit de biologisch-dynamische landbouw.

Ellen Winkel brengt de geschiedenis van de BD-landbouw in Nederland tot leven. Ze sleept je mee in de levens van tien bevlogen en inspirerende doorzetters.
Een must voor iedereen die in BD-landbouw geïnteresseerd is. Het is Ellen Winkel gelukt om deze waargebeurde geschiedenis in de vorm van een roman te schrijven die je in een ruk uitleest.
Geïllustreerd, 251 pag., € 19,95

Op weg naar een fijnzinnige landbouw

Jan Schrijver, tuinder op De Lepelaar, maakt samen met medeauteur John van der Rest een reis langs deskundigen als Herman Wijffels en anderen op het gebied van bodem, economie en gezondheid.

'Op weg naar een fijnzinnige landbouw' schetst een levensvatbaar alternatief. Het boek roept boeren, wetenschappers, consumenten en overheid op tot een vruchtbare, dier- en mensvriendelijke landbouw.
Geïllustreerd, € 19,95

direct bestellen >>
Beroepsleden krijgen dit boek gratis! ---> lid worden

Biologisch-dynamisch tuinieren in de praktijk
Willy Schilthuis, uitgeverij Christofoor
Dit boek geeft gedetailleerde aanwijzingen voor de teelt van allerlei alledaagse en minder alledaagse groenten en kruiden. Ook de meer algemene aspecten van het tuinieren komen aan bod, zoals: bemesting, grondbewerking, mulchen, combinaties van gewassen, vruchtwisseling, telen onder glas, ziekten en de behandeling daarvan, zelf zaad winnen en het bewaren van de oogst. Het is een praktische, onmisbare vraagbaak voor ieder die op kleine of grote schaal zelf biologisch-dynamisch wil tuinieren. De auteur was een ervaren tuinierster, die bovendien vele jaren lang praktijkles heeft gegeven. Ze schreef talloze artikelen, zowel voor amateur- als voor beroepstuinders. Zelf biologisch-dynamisch tuinieren, dat lukt met behulp van dit boek! € 22,50 rijk geïllustreerd.

Biologisch-dynamische spuitpreparaten in ontwikkeling
Edith Lammerts van Bueren, Joke Beekman-de Jonge, BD-Vereniging i.s.m. Louis Bolk Instituut

In dit boek wordt beschreven welke plaats de preparaten in de totaalvisie van de biologisch-dynamische landbouw innemen, wat de belangrijkste onderzoeksresultaten zijn van de afgelopen 70 jaar. 120 pag. € 11,-

Boeken van andere uitgeverijen

Houden van de aarde
Michiel Rietveld

In zijn boek 'Houden van de aarde' schets Michiel Rietveld een enthousiasmerend overzicht van de ontwikkeling van de agrarische verzorging van de aarde. Hij laat zien hoe de biologische en biologisch-dynamische landbouw wegbereiders zijn voor een mondiaal bewustzijn op het gebied van milieu en duurzaamheid. Aandacht en respect voor bodem, plant, dier en mens vormen hierbij de rode draad.

Elk natuuraspect vraagt zijn eigen niveau van verzorging, en het bewustzijn hiervoor geeft een diepgaand inzicht in het verschijnsel levensenergie, in kosmische verhoudingen en in de toepassing van bio-organisers (bodempreparaten).

Het boek biedt daarmee handvatten voor agrariërs en beleidsmakers om de 'ongemakkelijke waarheden' van Al Gore in het klein en in het groot aan te pakken.

Michiel reikt actuele inzichten aan over voeding en voedselkwaliteit en de uitwerking daarvan op het menselijk lichaam, en zet aan tot nadenken over thema's als de rol van de bijen voor ons welzijn, ritueel slachten en gentechnologie.

Uitgeverij Christofoor ISBN 978 90 6038 644 6
256 blz. € 19,90

Vruchtbare landbouw op biologisch-dynamische grondslag
Rudolf Steiner

De bekende 'landbouwcursus' uit 1924: een spirituele benadering van de natuur, van kosmische ritmen tot en met de chemie van de plant. Met een nawoord van Albert de Vries.

Uitgeverij Christofoor ISBN: 9789060385074
296 blz. € 24,50

online-uitgaven

Landbouwcursus
Op de website van de Stichting-Warmonderhof is een ingekorte versie van de Landbouwcursus te lezen. Dit is een bewerking door Jan Saal.

De oorspronkelijke (duitse) tekst van de landbouwcursus is te vinden op: anthroposophie.byu.edu/vortraege/327.pdf

Het landbouwbedrijf als individualiteit
een beeld van de mens

door Martin F. Pfeiffer