Projecten BD-Vereniging 2010

Activiteiten in het kader van Onderzoek & Ontwikkeling

• De Winterconferentie 2010 was een dubbelconferentie: één in Dronten en één in Merksplas, met als thema: 'Over de grens kijken. BD-landbouw als cultuur van de intuïtie'. In Dronten waren er ongeveer 100 deelnemers, in Merksplas ongeveer 40. Op beide conferenties konden een aantal mensen niet komen vanwege de sneeuwval. Zie DP 2010-1, blz. 8-9. In de zomer is de voorbereiding begonnen voor opnieuw een dubbelconferentie in 2011. De netto kosten bedroegen € 3.344.

• 29 mei was er op Warmonderhof een BD ervaar-, leer- en beleefdag, met daarin opgenomen het formele deel van de Algemene Ledenvergadering. Zie DP 2010-3, blz. 10-11.

• Onder leiding van Joke Bloksma en met ondersteuning van Jaap Vermuë is het project BD-beroepsontwikkeling gecontinueerd. In dit project voor beroepsleden wordt aan intervisie en coaching gewerkt. Andries Palmboom heeft verschillende interviews gehouden, zowel met begeleiders als met de begeleiden. De berichten daarvan zijn verschenen in Dynamisch Perspectief ( 2010-1, blz. 10-12; 2010-2, blz. 26- 28; 2010-4, blz. 12-15). De totale kosten van dit project bedroegen € 13.807.

• De boeren van het Producentenoverleg Oost Gelderland hebben ondersteuning gekregen bij een cursus rond bedrijfscontinuïteit, gegeven vanuit de Estafette Academie (€ 2.507.) Zie DP 2010-5, blz. 19-21.

• Voor de begeleiding bij de bedrijfsovername van De Zonnehorst is ondersteuning gegeven (€ 225).

• Het project voor een nieuwe publicatie over de preparaten is succesvol afgerond. Zie DP 2010-2, blz. 17. De kosten bedroegen in 2010: € 5.372. Inkomsten uit verkoop waren in 2010: € 1.835.

• Er is een bijdrage verstrekt aan het boek over de geschiedenis van de BD-landbouw, waar Ellen Winkel aan werkt. De planning is dat dit boek tijdens het 75-jarig jubileum van de BD-Vereniging in 2012 zal verschijnen. In 2010: € 3.500.

• Er is ondersteuning gegeven aan de Vereniging van Natuurvoedingskundigen / Stichting Appel & Ei voor het organiseren van twee themadagen over 'zoet' en 'zout'. Tevens werd een bijdrage geleverd voor scholing. In totaal € 2.000.

• Het project 'Ondernemen volgens Pergola' is in 2010 voortgezet met een conferentie in december, gehouden in Antwerpen, waarvoor de BD-Vereniging een bijdrage heeft gegeven (€ 1.500).

• De studiegroep over het waarnemen van de etherkrachten (methode Dorian Schmidt) onder begeleiding van René Groenen en Frans Romeijn is ondersteund (€ 360). Zie DP 2010-4, blz. 39.

• Albert de Vries heeft binnen de Landwirtschaftliche Tagung in Dornach een workshop gegeven (€ 800). Het verslag daarvan is gepubliceerd in de bundel over dat congres.

• In het kader van het project Stadslandbouw, onder leiding van Bas de Groot, is er een excursie naar Noord-Amerika geweest. De bijdrage bedroeg € 1.000.

• Er is een bijdrage gegeven aan het Louis Bolk Instituut voor het project dat door Geert-Jan van der Burgt met drie beroepsleden wordt uitgevoerd naar het anders omgaan met onkruid (€ 2.000).

• Op 5 november vond er op Ruimzicht, Halle, een werkplaats BD-landbouw plaats georganiseerd vanuit de landbouwsectie van de Vrije Hogeschool voor Geesteswetenschappen (Antroposofische Vereniging in Nederland) in samenwerking met de BD-Vereniging. Zie DP 2010-4, blz. 11 en 2010-5, blz. 8-9. De bijdrage bedroeg € 745.

• De BD-Vereniging heeft in januari 2010 voor de tweede keer deelgenomen aan een presentatie op de BioVak te Zwolle. De geringe kosten daarvan staan reeds in 2009 geboekt.