Projecten BD-Vereniging 2009

• De Winterconferentie 2009 op de Warmonderhof, met als thema: 'Gezond van grond tot mond: Kwaliteit en onze voeding', was weer een drukbezocht ontmoetingsmoment in de winter. In de zomer is al de voorbereiding begonnen voor de Winterconferentie in 2010. Dit keer gezamenlijk met leden uit Vlaanderen met de opzet om tot een dubbelconferentie te komen: één in Dronten en één in Merksplas.
  • Onder leiding van Joke Bloksma en met ondersteuning van Jaap Vermuë is het project BD-beroepsontwikkeling gecontinueerd. In dit project voor beroepsleden wordt aan intervisie en coaching gewerkt. Andries Palmboom heeft verschillende interviews gehouden, zowel met begeleiders als met de begeleiden. De berichten daarvan zijn verschenen in Dynamisch Perspectief.
  • De boeren van het Producentenoverleg Oost Gelderland hebben ondersteuning gekregen bij een cursus rond bedrijfscontinuïteit, gegeven vanuit de Estafette Academie.
  • Het project voor een nieuwe publicatie over de preparaten is gestart.
  • Er is een bijdrage verstrekt aan een boek over de geschiedenis van de BD-landbouw, waar Ellen Winkel aan werkt.
  • Er is ondersteuning gegeven aan de Vereniging van Natuurvoedingskundigen voor het organiseren van een themadag over granen en één over kindervoeding.
  • Het project 'Ondernemen volgens Pergola' is in 2009 voortgezet met een conferentie in december, waarvoor een bijdrage van de BD-Vereniging is gegeven.
  • De studiegroep over het waarnemen van de etherkrachten (methode Dorian Schmidt) onder begeleiding van René Groenen en Frans Romeijn is ondersteund.
  • Albert de Vries heeft deelgenomen aan de Landwirtschaftliche Tagung in Dornach en heeft daar een workshop gegeven.
  • Voor het inrichten van de demonstratiebijenstal op de Kraaybeekerhof van de imkerwerkgroep Driebergen is een bijdrage gegeven.
  • Een project voor paardentractie op Warmonderhof werd ondersteund.
  • Voor de eerste verkennende gesprekken van Hermes, een coöperatie i.o. van Demetermelkveehouders werd begeleiding en zaalhuur betaald.
  • De BD-Vereniging presenteerde zich op de BioVak
  • Voor de cursus Vormkrachten (methode Dorian Schmidt) werd een bijdrage gegeven.
  • Voor de documentaire 'Het Land van Kok' werd een bijdrage gegevens
  • Het Onkruidproject Onkruid als leermeester van Geert Jan van der Burght werd (mede)gefinancierd.