> >start - preparaten

De biologisch-dynamische preparaten

Het Preparatengebruik in de BD-landbouw ondersteunt alle levensprocessen in de wijde omgeving en werkt weldadig op alle natuurrijken: elementaarwezens, planten, dieren en de mensen.

De BD-preparaten zijn samenstelling van plantaardige en dierlijke delen. Wat de natuur niet als vanzelfsprekend samenvoegt, wordt nu door de mens als iets totaal nieuws aan de aarde gegeven, door koemest, bergkristal en geneesplanten een dierlijke omhulling te geven.

Rudolf Steiner wijst in de Landbouwcursus (1924) op de bijzondere werking van de preparaten. Door deze bijzondere zorg in de landbouw worden de grond en de planten gevoeliger voor kosmische invloeden. Er ontstaat een intensief contact met de kosmische levenskrachtenwereld, wat maakt dat de plant zich vanzelfsprekender naar zijn eigen oerbeeld kan verwezenlijken. De aarde komt als het ware dichter bij de hemel.

De klassieke biologisch-dynamische preparaten bestaan uit de twee spuitpreparaten en zes compostpreparaten. De spuitpreparaten, kiezel- en koemstpreparaat, worden over de gewassen of over het veld gespoten. De compostpreparaten, duizendblad-, kamille-, brandnetel-, eikenschors-, paardenbloem- en valeriaanpreparaat, worden bij het vercomposteren van plantenafval of mest toegepast.

De meeste preparaten worden in het najaar gemaakt, waarna een rustperiode in de grond volgt tot het voorjaar. Hoornkiezel wordt in de zomer gemaakt. Het brandnetelpreparaat (en het duizendbladpreparaat) worden gedurende een heel jaar geprepareerd.

Lees ook de korte handleiding over het gebruik van de preparaten.

De BD-Vereniging publiceerde een rijk geïllustreerde handleiding over het zelf maken van de preparaten. Deze uitgave bestelt u direct bij de BD-Vereniging: direct bestellen >>