> >start - beroepsontwikkeling

BD-Beroepsontwikkeling

Werkvormen

Niet alle vragen van bd-boeren hebben dezelfde aanpak nodig. Zo zijn er binnen de BD-beroepsontwikkeling verschillende manieren van werken ontstaan. Het kan zijn dat verschillende vormen elkaar afwisselen of in elkaar overgaan. Je kunt de volgende werkvormen onderscheiden:

• Individuele coaching
  • Intervisie
  • Boerenbezoek
  • Themawerkgroep

Deze verschillende werkvormen kunnen onderling worden afgewisseld en er zijn combinaties mogelijk. Zo kan je in een intervisiegroep in de rustige winterperiode regelmatig samenkomen. In de drukke zomerperiode kom je af en toe bij elkaar op het bedrijf voor Boerenbezoek. Uit een intervisiegesprek kan bijvoorbeeld naar voren komen dat je belangrijke keuzes moet maken voor je bedrijf. Wellicht een thema om eens dieper op in te gaan in een individueel coachgesprek? Binnen het project wordt soepel ingespeeld op dergelijke vragen.

ONDERDEELGERICHT OPduur relatie
    coachingbespreken van vragen en thema's rond persoon en bedrijf in een 1 op 1 relatie met een coach met BD-boeren ervaring.lang
    intervisiebespreking van vragen en thema's rond persoon en bedrijf in een groep collega's uit de regio onder begeleiding.lang
    boerenbezoekin een regiogroep gedurende een seizoen elkaars bedrijf bezoeken en bespreken van de bedrijfsontwikkeling onder begeleiding.1 zomer
    themagroepbespreken en bestuderen van een inhoudelijk thema met een groep gelijk geïnteresseerde collega's onder begeleiding.1 winter of 1 zomer

Individuele coaching

Bij deze vorm heb je als ondernemer een individuele gesprekken tussen coach en boer. Daarbij kan het gaan om een jaarlijkse terugblik op het afgelopen seizoen. Maar het kan ook gaan om een aantal intensieve gesprekken over specifieke thema's. Daarbij kun je denken aan de sociale situatie op je bedrijf, vooral bij samenwerking tussen verschillende ondernemers. Maar ook aan het maken van keuzes tussen economie en ideaal. De coach houdt je een spiegel voor.

Intervisie

Juist van collega's kun je heel veel leren en jezelf en je bedrijf ontwikkelen. Collega bd-boeren die de praktijk kennen. Allemaal met hun idealen en met hun eigen oplossingen. Bij intervisie wordt gewerkt in groepen volgens een min of meer vastgelegde gespreksmethode aan de keukentafel. Steeds staat een vraag van één van de deelnemers centraal. De gesprekspartners stellen in eerste instantie verhelderende vragen. Pas in tweede instantie komen mogelijke oplossingen in beeld. Door de gesprekken met collega's zoekt en vindt de boer zelf passende antwoorden. Dit proces wordt ondersteund door een begeleider. Een gesprek waarin aandacht en ruimte is voor de ander, maar waarin ook (kritische/stimulerende) vragen worden gesteld, waarin boeren elkaar motiveren om verder te gaan. Deze groepen blijken in de praktijk vele jaren trouw bijeen te komen en door deze vertrouwdheid kunnen persoonlijke vragen met een behoorlijke diepgang aan bod komen. Er zijn zulke groepen in een aantal regio's. Zie voor het overzicht

Boerenbezoek

Waar het bij intervisie vooral om het onderlinge gesprek aan de keukentafel gaat, gaat het bij Boerenbezoek vooral om een rondgang op ieders bedrijf. Aan de hand van wat je ziet en ervaart kom je met elkaar in gesprek. Daarbij gaat het niet zozeer om de technische kant, maar vooral om het vormgeven van je eigen ideeën en idealen in het bedrijf. Ook hier is een begeleider mogelijk.

Themawerkgroepen

In verschillende groepen is steeds meer behoefte ontstaan om aan specifieke thema's te werken. Het kan daarbij om werken met de bd-preparaten gaan, om bd-kwaliteit, om beter te leren waarnemen of bijvoorbeeld om veevoeding met 100% voer van eigen teelt. Of met elkaar lezen in de Landbouwcursus. Zo kom je de winter wel door!

Contactpersonen: