> >start - bd-landbouw

Biologisch-Dynamische Landbouw

De vraag 'wat is Biologisch-Dynamisch' heeft meer dan een antwoord.

De antwoorden van 20 mensen die in de biologisch-dynamische landbouw actief zijn hebben we verzameld in het overzicht: Biologisch-Dynamische Landbouw in Nederland en België

De bedrijfsportretten van mensen die in de BD werken, als boer, tuinder, winkelier, bakker, geven een goede indruk hoe BD er in de praktijk uitziet.

Bij de winterconferentie 2015 in Dronten hebben we de film Bodemboeren als afsluiting gedraaid. Een prachtig statement hoe je als boer zelf de regie kunt voeren over de bodemvruchtbaarheid van je bedrijf. Ook dat is BD-landbouw.

Biologisch-Dynamische Landbouw

Landbouw bedrijven is een samenspel aangaan met de processen die zich in de natuur voltrekken, zoals die van de seizoenen, van het weer, van groei en bloei van de planten, van geboorte, opgroeien en sterven van de dieren, van de processen in de bodem. In dit samenspel komt het aan op een meebewegen, een verwachten van wat er gaat komen, een vooruitgrijpen. Op elke plek in het landschap, bijvoorbeeld in de polder, op het oude land, in een beekdal, heeft dit samenspel net weer zijn eigen kleur. Een sociale omgeving en de mogelijkheden en onmogelijkheden van de boer zelf geven daar nog weer een heel eigen dimensie aan.

In de biologisch-dynamische landbouw is het een uitdaging om dit samenspel te mogen cultiveren, verzorgen. De biologisch-dynamische boer accepteert de natuurlijke en sociale omgeving waarin het bedrijf gesitueerd is. Dit accepteren gebeurt vanuit een aanvoelen van de ontwikkelingsmogelijkheden. Vanuit een verbinden met de situatie laat de boer het bedrijf als individualiteit tot haar recht komen. In dit streven past het niet om met middelen van buitenaf de natuurlijke processen te dwingen in het keurslijf van vooropgezette voorstellingen.

Omgekeerd biedt deze landbouw ook een kans aan de mens om zich in en aan deze landbouw als individu te ontwikkelen. Dit houdt onder andere een cultiveren van intuïtieve, beeldende en begripsvormende vaardigheden in. Biologisch-dynamische landbouw bedrijven betekent ook het gaan van een ontwikkelingsweg, van antroposofie doen.

Met het telen van voedergewassen voor het vee, dat op haar beurt weer mest levert voor de akkers, alsook met het zelf telen van zaadgoed worden kringlopen in het bedrijf verzorgd. Als boer bouw je daarmee voort op de in het bedrijf aanwezige kwaliteiten. Je gaat verder met het effect van je eigen handelen. Na een aantal jaren deze kringlopen verzorgen, verbouw je niet alleen maar tarwe, maar kom je in die tarwe ook jezelf tegen. Met het verzorgen van de kringlopen kan de bedrijfsindividualiteit tot bloei komen. Het vergroot de mogelijkheid om van je ervaring te leren.

De aanzet tot deze wijze van landbouw is in 1924 gegeven door Rudolf Steiner, die toen, op vraag van een groep door antroposofie geïnspireerde boeren, op het landgoed Koberwitz (nu in Polen gelegen) een serie voordrachten heeft gehouden over de 'Ervaringswetenschappelijke basis voor een gedijen van de landbouw', kortweg 'De Landbouwcursus' genoemd.